Partner: Diaconie Hervormde Gemeente Katwijk aan den Rijn
Jaap Schaap is diaken en lid van de Ondersteuningscommissie van de Hervormde Gemeente Katwijk aan den Rijn. Zijn werk draait om mensen met financiële zorgen helpen, dat zijn niet alleen maar gemeenteleden. Het maakt voor de diaconie niets uit of iemand kerkelijk meelevend is of niet. Jaap:“Iedereen kan bij ons aankloppen.”
Waardebonnen
“We doen het gewoon om iemand met financiële zorgen te helpen,” vertelt Jaap. Wanneer er een hulpvraag binnenkomt, bekijkt de diaconie samen wat er mogelijk is. Soms gaat het om waardebonnen voor boodschappen, soms om het tijdelijk helpen bij energiekosten of het leasen van een wasmachine. “Contant geld geven we niet, maar we zorgen wél dat iemand kan eten, wassen en warm zitten.”
Schaamte
Een thema waar Jaap keer op keer tegenaan loopt, is schaamte. “Mensen schamen zich. Ze verstoppen brieven, stellen reparaties uit of proberen alles zelf op te lossen. Daardoor worden problemen juist groter.” Hij vertelt over iemand die zonder verwarming leefde, uit schaamte. “We boden aan om de kachel te leasen. Dan betaalden wij de kosten en zij alleen de gasrekening. Maar, nee hoor, ze wilde het zelf oplossen”, verzucht Jaap.
Samenwerking
De samenwerking met Grip op de Knip is daarom belangrijk. “Ik ben al meerdere keren door Grip op de Knip gebeld: of we konden bijspringen met waardebonnen of tijdelijke ondersteuning. Natuurlijk doen we dat. We werken samen voor hetzelfde doel.” Maar die samenwerking werkt ook andersom: soms helpt de diaconie iemand en blijkt financiële coaching hard nodig. “Ik weet dat er doorverwezen wordt, en dat is ook goed – want veel mensen hebben totaal geen kijk op uitgaven en inkomsten.”
Uitleg
De Hervormde Gemeente Katwijk aan den Rijn probeert het onderwerp ook in de gemeente bespreekbaar te maken. “We schrijven regelmatig iets in het kerkblad. En eens per jaar nodigen we partners uit voor een Diaconale Zondag. Grip op de Knip is er ook al eens geweest om te vertellen over hun werk.” En dat mag best weer eens gebeuren, vindt Jaap: “Het zou zomaar weer geregeld kunnen worden. Een korte uitleg in de dienst opent ogen – en soms ook deuren naar de juiste hulp.”
